Voor consumenten is de prijs die zij betalen voor energie de belangrijkste motivatie om over te stappen naar een andere energieleverancier. Duurzaamheid is voor weinig mensen een motivatie.

Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl waar EnergieBusiness.nl over schrijft.

Het volume van de switchmarkt, het overstappen naar een andere energieleverancier, groeit ieder jaar, zij het in kleine stapjes. Van de Nederlandse huishoudens maakte bijna 13 procent het afgelopen jaar een switch. Dit gaat om bijna een miljoen huishoudens, aldus de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in een rapport van november 2014. Tien jaren geleden was dat nog geen 6 procent.

Het aandeel niet-overstappers sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 ligt rond de 40 procent. Volgens ACM zijn consumenten gemiddeld al 12 jaar klant van hun huidige leverancier.

Prijs belangrijkste drijfveer

Overstappen.nl is één van de grotere vergelijkingssites en onderzocht het overstapgedrag van 46.000 huishoudens die afgelopen jaar een switch maakten. Volgens cijfers van de ACM regelt meer dan de helft van alle overstappers dit zelf via de website van de nieuwe leverancier of via de klantenservice. Het afsluiten van een nieuw contract via vergelijkingssites ligt rond de 5 procent.

Toch zijn de uitkomsten van het onderzoek van Overstappen.nl interessant: voor 84 procent is het prijsvoordeel van een overstap de belangrijkste reden om voor een andere leverancier te kiezen. Consumenten die een overstap maken om redenen van duurzaamheid vertegenwoordigen nog geen 10 procent.

Prijsvechters populair

Consumenten die afgelopen jaar een switch maakten kozen het vaakst voor Energiedirect.nl en Budget Energie. Deze prijsvechters mochten volgens Overstappen.nl de meeste klanten verwelkomen. De site telt hiervoor het aantal nieuwe klanten, na aftrek van vertrekkende klanten.

Overstapmarkt-Landelijk-2014ii

"Essent verwelkomde in de afgelopen drie jaar de meeste klanten in vergelijking met andere energieleveranciers, maar afgelopen jaar raakte zij een groter aantal huishoudens kwijt", aldus Jelle Feenstra, mede-oprichter van Overstappen.nl.

"Door toenemende concurrentie onder energieleveranciers zien wij dat het overstapgedrag per jaar verschilt, als gevolg van het aanbod van de leverancier met de beste deal. Steeds meer consumenten worden zich bewust van de maandelijkse besparing die overstappen kan opleveren. De grote energiepartijen verliezen marktaandeel door de concurrentie van prijsvechters."

Grote jongens komen in actie

Het overstapgedrag naar prijsvechters met scherpe deals ontgaat de grote energiebedrijven natuurlijk niet. Zowel Nuon als Essent hebben het afgelopen jaar een actie in de markt gebracht om huidige klanten te behouden. Klanten die trouw blijven aan deze leveranciers worden hiervoor beloond in de vorm van kortingen.

Feenstra: "De laatste jaren zijn er verschillende ontwikkelingen in de energiebranche. Prijsvechters verwelkomen een groot aantal huishoudens met bodemprijzen en welkomstkortingen. De energiereuzen anticiperen daarop door bestaande klanten te belonen voor hun loyaliteit."

Vergelijken lastig, maar kan lonen

Volgens het genoemde rapport van ACM is de prijsdrempel voor het maken van een switch ieder jaar lager en ligt deze nu rond de 65 euro. De bandbreedte van prijsverschillen is groot. Afhankelijk van de looptijd zijn de prijsverschillen voor standaard contracten (elektra en gas) behoorlijk: van 51 tot 319 euro op jaarbasis. Vergelijken is lastig, maar kan wel lonen.

Siebe Schootstra is hoofdredacteur van de sites EnergieBusiness.nlEnergieOverheid.nl en EnergieVastgoed.nl.

Lees ook

Voorlopig energielabel: 'overheid verdient boete voor chaotische invoering'

Jonge energieondernemers krijgen extra duwtje in de rug

'Lokale overheden kopen onvoldoende duurzaam in'

Oops! We could not locate your form.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl